Rugsėjo 02,2016

Ar galime pagerinti savivaldos teikiamų paslaugų kokybę? TAIP, ES PARAMA JAU ČIA!

Visos viešosios paslaugos, nesvarbu ar tai švietimo, socialinės, sveikatos ar visuomeninio transporto teikiamos paslaugos ir panimage description. užima svarbų vaidmenį šiandieniniame žmonių gyvenime. Viešosios paslaugos yra trijų rūšių: vienos naudingos atskiriems žmonėms, kai kurios – konkrečiai visuomenės daliai, o likusios paslaugos teikia naudą visai visuomenei, t. y.:

  1. Savivaldybės tiesioginei kompetencijai pirmiausiai priskiriamos tos paslaugos, kurias teikiant būtina ypač griežta taisyklių, normų ir standartų kontrolė. Visos šios funkcijos negali būti nei tiesiogiai privatizuotos, nei patikėtos vykdyti privačioms struktūroms, pvz. :
    • Teritorijos planavimas, ūkio raidos analizė, prognozės, raidos koncepcijų sudarymas;
    • Geografinės informacinės sistemosvaldymas – infrastruktūros, turto, gyventojų, jų veiklos, pajamų ir kitų duomenų registras, jo analizė, prognozavimas;
    • Aplinkos kontrolė – statybų planavimas, aplinkosauga, teritorijų planavimas, pastatų ir statinių kokybės kontrolė;
    • Bendruomeninės infrastruktūros plėtra;
    • Viešosios tvarkos palaikymas, civilinė sauga, eismo kontrolė;
    • Socialinės ir sveikatos saugos organizavimas;
    • Gamtos, kultūros, istorijos paveldo globa ir racionalus naudojimas;
    • Švietimo organizavimas ir kontrolė.
  2. Dalį savivaldybės kompetencijai įstatymo priskiriamų funkcijų pilnai arba bent didžiąja dalimi gali atlikti savivaldybės nuosavybės arba iš dalies privačios įmonės ir įstaigos. Daugiausiai tai – su laiku atsiradusi ūkinė veikla, pradėta vykdyti pačių savivaldybių arba jų iniciatyva, kuri dėl savo specifikos yra monopolistinė, arba negali būti reguliuojama rinkos metodais:
    • Centralizuotas šilumos, elektros, vandens, dujų tiekimas, lietaus vandens ir buitinių nuotekų valymas, sąvartynai;
    • Viešojo transporto organizavimas;
    • Nekomercinės kultūros, laisvalaikio (teatrų, kino teatrų, parodų salių) organizavimas;
    • Pagrindinis (privalomas) švietimas;
    • Vaikų ir jaunimo dienos centrų, ikimokyklinio ir popamokinio lavinimo organizavimas;
    • Specialusis lavinimas (meno, sporto, techninės kūrybos būreliai ir mokyklos);
    • Gyventojų užimtumo ir viešųjų darbų organizavimas;
    • Socialinio būsto statyba;
    • Kapinių priežiūra.
  3. Trečiąją grupę sudaro veikla, kurią savivaldybės užsakymu ir jos nustatytomis sąlygomis gali atlikti privačios struktūros ar nevyriausybinės organizacijos:
    • Komunalinių atliekų surinkimas ir tvarkymas;
    • Keleivių ir krovinių vežimas;
    • Turizmo organizavimas;
    • Infrastruktūros objektų statyba ir eksploatavimas;
    • Socialinė globa ir rūpyba.

Pagal Europos Sąjungos standartus, ypatingas dėmesys yra skiriamas gerai klientų aptarnavimo kokybei bei kultūrai, tai vienas iš organizacijos sėkmės garantų, o patenkintas klientas – sėkmės garantas. Ši formulė vis labiau tampa aktuali viešajame sektoriuje, nes didėjant institucijų atvirumui, gyventojai vis aktyviau dalyvauja bendruomenės reikalų sprendimuose ir reikalauja tobulesnio viešojo sektoriaus valdymo.

Su įstojimų į Europos Sąjungą Lietuvai iškilo svarbus uždavinys – konkurencingumo išlaikymas viešajame sektoriuje. Dabar Lietuva, būdama Europos dalimi, turi pakelti ir išlaikyti kokybės kartelę europietiškame lygyje, t. y. viešojo sektoriaus dėmesio sutelkimas į kokybės vadybos standartizuotų modelių kūrimą, nuoseklų jų tobulinimą ir jų įdiegimą.

Efektyvumo, naujų valdymo formų, aukštesnės viešųjų paslaugų kokybės, geresnių veiklos rezultatų – štai ko laukia mūsų piliečiai / klientai iš viešųjų paslaugų teikėjų. Nenuostabu, kad pagrindinis dėmesys turi būti nukreiptas į piliečių pasitenkinimą, lūkesčių išpildymą ir aptarnavimo kokybės gerinimą.

Picture2

Startavo priemonė „Paslaugų ir asmenų aptarnavimo kokybės gerinimas savivaldybėse“ Nr. 10.1.3-ESFA-R-920 pagal 2014-2020 m. ES fondų investicijų veiksmų programos 10 prioritetą  ,,Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas“. Pasinaudojant parama galima spręsti labai daug konkrečiai pradžioje išvardintose daugiausiai pirmoje ir antroje savivaldos paslaugų grupėse kylančias problemas, numatyti vienodus paslaugų suteikimo standartus, pvz.: laukimo laiko, atlikimo trukmės, sąnaudų mažinimo, klientų pasitenkinimo, patikimumo didinimo, naštos vartotojams mažinimo ir pan. Reikia suvokti, jog dažniausiai kokybišką tiek viešųjų, tiek administracinių paslaugų teikimą lemia tinkamas viešosios paslaugos teikimo administravimas, proceso organizavimas. Būtent šioms sritims gerinti yra numatyta ši priemonė.

LR Vidaus reikalų ministro 2016 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 1V-509 yra patvirtintos priemonės „Paslaugų ir asmenų aptarnavimo kokybės gerinimas savivaldybėse“ projektų finansavimo sąlygų aprašas, kuris nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamus projektus 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos (internetinė prieiga: http://vrm.lrv.lt/lt/naudinga-informacija/es-investicijos-viesajam-valdymui ).

Priemonės tikslas – padidinti visuomenės pasitenkinimą savivaldybių viešojo valdymo institucijų teikiamomis paslaugomis ir asmenų aptarnavimu, savivaldybėse įgyvendinant paslaugų teikimo ir (ar) asmenų aptarnavimo kokybei gerinti skirtas priemones.

Galimi pareiškėjai:1

  1. Savivaldybių administracijos ir kitos biudžetinės įstaigos, kurių savininkė – savivaldybė;
  2. Viešosios įstaigos, kurių savininkė ar dalininkė – savivaldybė (kai savivaldybė visuotiniame dalininkų susirinkime turi daugiau nei 50 proc. balsų).

Galimi partneriai:

  1. Savivaldybių administracijos ir kitos biudžetinės įstaigos, kurių savininkė – savivaldybė;
  2. Viešosios įstaigos, kurių savininkė ar dalininkė – savivaldybė (kai savivaldybė visuotiniame dalininkų susirinkime turi daugiau nei 50 proc. balsų);
  3. Nevyriausybinės organizacijos;
  4. Savivaldybių įmonės, kurioms suteikti įgaliojimai teikti administracines paslaugas.

Visą aktualią informaciją apie pasiruošimo dokumentus, remiamas veiklas, siektinus rezultatus, tinkamas finansuoti išlaidas rasite internetinėje prieigoje:

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/c16518504f4311e6b72ff16034f7f796

Vaiva BrazionyteKontaktai pasiteiravimui:

Vaiva Bražionytė
Vyr. konsultantė
UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“
J. Jasinskio g. 16B, Vilnius
Mob. 8 685 38 554
El. p. vaiva@ekt.lt