Birželio 15,2018

Inovatyvi savivalda su elektromobiliais: inovacijos, kurias žmogus daro žmogui

Šiais laikais, kai naujienų portalai nesustojamai afišuoja straipsnius apie kriptovaliutas, blokų grandines (angl. Blockchain), didžiuosius duomenis (Big data) bei milijoninės vertės transakcijas pasaulio finansų centruose, kalbėjimas apie Lietuvos regionų savivaldybių darbo efektyvinimą gali skambėti neįkvepiančiai ir net kiek beprasmiškai.

Tokį požiūrį keisti bando konferencijos „Inovatyvi vietos savivalda: susitelkimas ties paslaugų kokybe ir efektyvumu“, organizatoriai UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ (EKT) bei jų surinkti pranešėjai, atstovavę skirtingų patirčių sukaupusius sektorius. Pirmoji šio, aštuonioms „Ežerų krašto“ savivaldybėms skirto, renginio diena buvo pašvęsta pokyčių, drąsos ir inovacijų idėjoms.

Optimistišku tonu renginį pradėjo policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis, kurio pranešimas „Kada policija pirks Teslas?“ pristatė gaires didelės organizacijos vidinės reformos ir įvaizdžio kūrimui. Priminęs tai, ko daugelis jau nebepamena, – prieš mažiau nei dešimtmetį policiją persekiojusias finansines problemas, R. Matonis ėmė dėstyti, kaip pasikeitęs policijos pareigūnų požiūris į darbą tolydžiai leido keisti visuomenės požiūrį į policiją, kaip instituciją.

Anot R. Matonio, daug ką lėmė koncentravimasis į naudą, kurią gauna visuomenė. Šiuo metu policija prioritetu laiko ne nusikaltėlį, bet nukentėjusį asmenį. Pareigūno paminėti atvejai, kai policininkai padeda vairuotojams pakeisti ratą ar nuo šalčio sustirusiems nepilnamečiams duoda savo pačių uniformos dalis, padeda visuomenei perduoti žinią, kad policija yra šalia ir visada pasirengusi padėti. Tai leido patiems policininkams pajusti naudą – pagerėjusi visuomenės nuomonė prisideda prie jų darbo sąlygų ir atlyginimų gerinimo.

Panašiomis patirtimis dalinosi ir AB „Lietuvos geležinkeliai“ keleivių aptarnavimo departamento direktorė Milda Šerkšnienė. Ji įmonėje pradėjo dirbti tada, kai „Lietuvos geležinkeliai“ buvo nuosmukyje tiek finansiškai, tiek įvaizdžio prasme. M. Šerkšnienė į klientus orientuotą požiūrį taip pat vadina kertiniu pokyčių punktu.

Per pastaruosius metus traukinių keleiviai turėjo pajusti stiprų kokybės šuolį – įmonė investavo ne tik į materialias bei skaitmenines inovacijas, bet ir į žmogiškuosius resursus. Keleivių aptarnavimo departamento direktorė pripažino, kad tai reikalauja nuoseklaus darbo, kuris darbuotojus supažindintų su nauja bendravimo kultūra ir bendromis įmonės vertybėmis, kas klientams leidžia pasijusti laukiamiems ir toliau naudotis „Lietuvos geležinkelių“ paslaugomis. Dar nespėjusi visų pirminių siekių, įmonė jau dabar gali didžiuotis tuo, kad vėl tapo pelninga, o keleivių skaičius nuosekliai auga.

Kalbėdamas apie pokyčių svarbą darbuotojams, EKT partneris dr. Alvydas Punis teigė, kad gerus ir blogus darbuotojus vienija bendras siekis – noras jaustis gerai. Bėda galima įvardinti dalies darbuotojų norą jaustis gerai ir reikšmingai neprisidėti prie bendro darbo. Nors pokyčiai organizacijoje nėra malonūs niekam, bet kai kuriuos darbuotojus jie gali paveikti stipriau, jei šiems žmonėms nėra paaiškinamas pokyčių tikslas ir racionalumas, o patys pokyčiai – per greiti ir per dideli.

Tai darbuotojų tarpe skatina atsirasti įvairias baimes ir priešintis pokyčiams. Dr. Punio manymu, norint to išvengti, būtina kartu su darbuotojais pereiti penkias pakopas: suprantu -> patinka -> tikiu -> pasitikiu -> veikiu.

Nei vienas iš tuzino pirmąją konferencijos dieną kalbėjusių pranešėjų neatmetė fakto, kad liūto dalis priklauso nuo inovacijų ir joms skiriamo finansų kiekio, bet visų pokyčių ašimi ankščiau ar vėliau tampa žmonės ir jų tarpusavio ryšiai. Tik imdami suvokti žmonių – klientų ir darbuotojų – poreikius, sėkmingai įgyvendinsime modernizaciją ir įveiksime jos keliamus iššūkius.

Tie patys principai galioja ir savivaldoms, kurios nori būti ir išlikti sėkmingomis. Ar greit savivaldybių garažuose Lietuvoje išvysime „Tesla“ elektromobilius yra antraeilis klausimas, bet jei pokyčiai bus orientuoti į vietos gyventojų gerbūvį, elektromobiliai iš sėkmingų savivaldybių garažų išriedės ankščiau.